2011. 12. 01. Beszámoló a BMSZKI-ban töltött Teázóról
2011. december 1. - Ezen a viszonylag enyhe téli napon a BMSZKI Dózsa György úton lévõ intézményének életébe nyerhettünk betekintést. (Horváth Gyöngyi beszámolója)
Ötvös Éva szociális munkás már várt minket az elõtérben és elkalauzolt a büfébe, ahol
tea, kávé és nem utolsó sorban még meleg pogácsa is várt minket. Vendéglátásuk
és kedvességük ottlétünk alatt végig érezhetõ volt és köszönet illeti ezért
mindnyájukat.
Rövid ismerkedés, némi beszélgetés, teázás és a többiek bevárása
után egy rövid tájékoztatót kaptunk a továbbiakról. Bemutatják az intézményt:
Felvételt Elõkészítõ Csoportot, Álláskeresõ Klubot, végül a Krízis osztályt és
a Lábadozót. Ezután visszatérünk a terembe, ahol megvitathatjuk a minket érintõ
problémákat és a dolgozók próbálják megválaszolni kérdéseinket.
Felvételt elõkészítõ
csoport:
Itt jelennek meg a kliensek elsõként, itt kérelmeznek a BMSZKI intézményeibe felvételt, itt regisztrálják magukat és havonta megerõsítik kérelmüket.
Álláskeresõ Klub:
Egy rövid lépcsõsor vezetett
lefelé és egy terembe értünk, ahol, mint késõbb kiderült hajlék nélkül élõ
emberek, szívességi lakáshasználók, illetve egyedi elbírálás alapján
krízishelyzetben lévõ albérlõk is alkotják az ügyfeleket. Számítógépek és
telefonok állnak rendelkezésre munkakereséshez, amiben a munkatársak igény
szerint segítenek. Egy nagy falitáblán az épp aktuális, ügyfelek igényeinek
megfelelõ álláshirdetések sorakoznak kitûzve, ezáltal is segítve az
álláskeresõk munkáját.
Vezetõje röviden tájékoztatott munkájukról, miszerint 24
fajta szolgáltatást nyújtanak a munkahely keresésétõl a munkába állásig
támogatják klienseiket. Az elmúlt hat év alatt több mint ezer munkaszerzõdéshez
tudták hozzásegíteni a hozzájuk fordulókat és több céggel is kitûnõ kapcsolatot
építettek ki, mint például a Fõvárosi Csatornázási Mûvekkel vagy a Fõkerttel,
illetve a Varga Papírral. Kérdésekre válaszolva elmondták, hogy a szolgáltatást
igénybe vevõ nõk aránya a férfiakéhoz képest 25:75, valamint õk igazolni tudják
a Munkaügyi Központ felé az álláskeresést, és szociális intézményként a
szükséges papírok beszerzésében is segítenek, ami térítésmentes szolgáltatás.
Szálláskeresésben a Felvételt Elõkészítõ Csoporton keresztül segítenek, támogatva a hozzájuk fordulókat.
Krízisosztály:
Nagyon hamar nyilvánvalóvá
vált, hogy ha egy személy nem csak hajléktalan, de beteg is, vagy fordítva, nem
csak beteg, de hajléktalan is, akkor igen nehéz élethelyzetben van, amire jogos
a „krízis” jelzõ használata. Ezek az osztályok (földszint, félemelet, emelet),
létrejöttükkor az intézményi rendszerben található hajléktalanok egészségügyi
problémáit próbálták kezelni. Ahogy késõbb tájékoztatott Pálvölgyi Gabriella
doktornõ a kórházi betegek fogadása egy plusz, ami általában betegcserével,
orvosi egyeztetés útján történik. Ugyanis fontos, hogy tájékoztatást kapjon a
beteg egészségügyi állapotáról. Maga az osztály két folyosónyi kórteremet jelent
és hozzá tartozik egy alagsori blokk is. A földszinti és a félemeleti kórtermek
nem igazán különböznek a hagyományos kórházi kórtermektõl, viszont az emeleti
22 ágy a szálló eredeti struktúráját megõrzõ egyágyas fülkékben van, a némi
függetlenségre, magányra vágyó betegek igen nagy örömére. Minden ajtón ott áll
a beteg neve. A földszinti részen már
nincs onkológiai részleg, nem tudják megoldani a haldokló betegek elkülönítést,
viszont van az elsõ kórteremben egy elkülönített rész, ahol két beteget tudnak
elhelyezni. Egyre gyakrabban vannak olyan betegek, akiknek az élet
végességével, a közeli halállal kell szembenézni. Áttétes tumoros betegeknek
a „Krízis” olyan hely, ahol reményt, vigaszt kapnak életük legnehezebb, végsõ
szakaszában. Ilyenkor új célokat, terveket kell keresni. Ha a gyógyulás már nem
remélhetõ, akkor a remény tárgya a szenvedés elkerülése, a hatékony
fájdalomcsillapítás, az emberi élet befejezéséhez a méltóság, az elkísérés
biztosítása lehet.
A nõi ágyak száma itt is
tükrözi a fent említett arányt (20-30%), akiket külön kórteremben helyeznek el.
Minden kórteremhez tartozik mosdó, mellékhelyiség. Emeletenként természetesen orvosi szoba és kötözõ
helyiség is van.
A folyosó végén jobb oldalt egy lépcsõsor vezet felfelé, ahol a már járóképes
betegeknek van két szobája, innen az étkezéskor le kell menni a félemeleti
kórtermek elõtt álló asztalokhoz étkezni. A földszinten kitálalják a betegeknek
a szobában az ételt, ahogy az emeleten is a zárható szobákban biztosítanak
étkezést. Az emeleti részen a folyosó bal oldalán találhatók azok a betegek,
akik a gyógyulás útjára léptek, önellátóak, de még támogatást igényelnek, a
másik oldalon az átmeneti szálló része található ahol 9600 forint a havi térítési
díj, amit egy évig vehetnek igénybe.
Összesen 30 krónikus
belgyógyászati és 43 ápolási ágy van (ebbõl 52 férfi, 21 nõi), amelyen évente átlag
400 beteg fordul meg. Kettõ, összesen hatezres forgalmú, területi ellátási
kötelezettség nélküli hajléktalan háziorvosi rendelõ van. A team: orvosok, nõvérek,
4 szociális munkás, kisegítõ személyzet, gondok, segédnõvér, gyógytornász,
betegirányító, takarítók.
Szociális jellegû
feladataik közül az egyik legnagyobb az önellátásra képtelen betegek
elhelyezése. Számukra az osztály olyan hely, ahol kivárhatják a végleges
szociális otthoni elhelyezést.
Lábadozó:
A pincerész egy hosszú
folyosó, ahonnan bal oldalt nyílnak a szobák, külön férfiaknak, külön nõknek,
mindegyik külön fürdõhelyiséggel. A folyosó bal oldalán kórházi ágyak
sorakoznak, ide kerülnek az olyan betegek, akik valamilyen oknál fogva nem
kerülhetnek még kórterembe, de valahova le kell õket fektetni. Megjegyzendõ,
hogy 15 ágyat az OEP finanszíroz télen-nyáron. Természetesen ennél több ágy
van, de ezeket kigazdálkodni már saját feladat, amit pályázat útján próbálnak
rendezni. A folyosó végén egy ajtó van, ahol saját lábon jönnek be a betegek és ezt
hosszú lépcsõsor „lemászása” árán lehet kívülrõl elérni.
A folyosó végén egy szoba,
ahol szociális munkás dönt a felvételrõl, a mellette lévõ helyiségben orvosi
szoba, ahol a vizsgálat, kötözés történik, és sajnos itt tud lepihenni a
szakszemélyzet is.
A lábadozóba való bejutás a
háziorvosi rendelõkön keresztül történik, ahol az orvos javasolja a betegnek a
lábadozóba való bekerülést, majd saját lábán elmegy, vagy nem megy el a
lábadozóba, lefelé megteszi a lépcsõkön az utat és ott találja magát szembe a
szociális munkással, aki természetesen más kritériumok alapján dönt. Ez azt is
jelenti, hogy a téli idõszakban forgatni kell a betegeket, mert sokkal
súlyosabb, akár kihûléssel járó esetek várakoznak, így nem kapnának ellátást
rosszabb a állapotú betegek. A lábadozó létrejöttekor az utcán található
hajléktalanok ellátására szervezõdött, bár ez akkor nem volt egyértelmû. Igen
szigorú kritériumoknak kell megfelelni, mint hogy saját lábon jöjjön a beteg,
utcáról, legyen háziorvosi ajánlása, és betegsége ne igényeljen osztályos
kezelést.
Mindegyik részre érthetõ: a
felszereltség alapszintû, nincs mód vérképet készíttetni (laborhoz küldik be a
levett vért, aminek a száma maximalizálva van), nincs röntgen, csak infúziót
tudnak beadni, a szükséges gyógyszerekkel ellátni, vércukrot – vérnyomást mérni,
injekciót beadni, kötözni, pelenkázni. Minden vizsgálathoz külsõ segítséget
kell kérni.
Amikor nyilvánvalóvá vált,
hogy a betegek egy jelentõs rétege nem jön be a rendelõbe, megszületett az
ötlet: a rendelõt vigyük a hajléktalan betegekhez. A szolgálat kinyúl az
egészségügyi ellátás mostoha gyermekei után. Esténként éjjeli menhelyeket keres
fel a mozgó orvosi szolgálat egysége, hogy ott helyben nyújtson alapszintû
egészségügyi, orvosi ellátást.
A járó betegeknek az orvosi
rendelõ egy olyan hely, ahol TAJ kártya nélkül is fogadják õket, ahol
segítséget kaphatnak a gyógyszer kiváltásához is, ha szükséges. Van egy keret,
amit pályázat útján tudnak gyógyszerre felhasználni, ez azt jelenti, hogy aki
ott kapja a receptet és elmegy a megbeszélt patikába, ingyen kapja meg a
gyógyszert. Késõbb a patika kiszámlázza a Krízisnek. Itt megjegyezte Pálvölgyi
doktornõ, hogy a keret nem végtelen, így érdemes odaszólni és elõre megbeszélni
ezt.
Beszélgetés:
A
látogatás után a beszélgetés tovább folytatódik a teremben újabb teákkal a
kezekben. Itt csatlakoznak hozzánk a következõ vendégek a teljesség igénye
nélkül: Dr. Pálvölgyi Gabriella fõorvosnõ, Pelle József igazgató úr, Katona
Anikó (hozzá futnak be néha elkeseredett hívásaink), Legéndi Mónika, Ötvös Éva,
Mátravölgyi Judit * (kórházi szociális munkások), Földi Bernadett (tegnapig a
Lábadozó vezetõje), Fodor Klára a fõnõvér, és Tatár Lehel gyógytornász ...
Tisztáztuk
a különbözõ részlegek bekerülési feltételeit, valamint a Lábadozó célját.
Kiderült, hogy a ránk nyomásként nehezedõ terhek az õ vállukon is érezhetõk,
közös ügyön dolgozunk egy cél érdekében. Hosszas beszélgetés után az is szóba
került, hogy itt a krónikus osztályok számával is gond van, nem beszélve az
ottani térítési díjakról, a „helyezzük el most rögtön” problematikáról és a
betegek állapotáról (és ez nemcsak a hajléktalan, hanem egyedül élõ, vagy
elutasító családdal élõ betegek esetében is probléma). Felvetõdött, hogy az OMSZ
„nem” szállít hajléktalan betegeket, a betegszállító annál inkább. Bár mi aggódunk,
hogy hogyan jut el így a beteg a Lábadozóba, ebben annak is nagy szerepe van,
hogy neki fontos-e vagy sem a gyógyulás. Ha az orvos úgy ítéli a beteg
állapotát, hogy nem kell Lábadozó, elirányítja a fapadra. A Lábadozó új
vezetõje szerint vannak üres helyek ott is. Kaptunk egy az Elõkészítõ Csoport
által készített tájékoztatót és kiderült az is, hogy elõgondozást végeznek az
Alföldi és Kálvária utcai szállók a mozgáskorlátozott betegeink részére, aminek
leírták ennek pontos menetét.
Beszéltünk
még a jövõrõl, álmokról, esetleges tervekrõl. Hogy mi is nyomozunk a lakcím és
a hozzátartozók felkutatásán, hogy néha összeütközünk, de ez sajnos az
ellátórendszer hiányosságaiból fakadó probléma, amit így nem tudunk megoldani.
Felvetettük,
hogy az orvosképzésben nem lehetne-e tájékoztatni a leendõ orvosokat szociális
ügyeket érintõ fontos információkról. Mert jelenleg egy hatodik évben felvehetõ
kurzus az, ahol beszélgetnek (10-12) ilyenekrõl, ám ez biztos nem elegendõ.
Pálvölgyi doktornõ ajánlotta, hogy egy ilyen anyag összeállításán is
gondolkodhatunk.
Megjegyzés:
*
Németh Ibolya a szervezési munkákban igen sokat vállalt, sajnáljuk, hogy nem
tudott jelen lenniHorváth Gyöngyi
Fõvárosi Önkormányzat
Bajcsy-Zsilinszky Kórház