EÜDSZM

 

Szakmai Teázók

2015. 03. 11. Beszámoló a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnál tartott Teázóról

2015. 03. 11. Beszámoló  a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnál tartott Teázóról

Szociális Ventilláló Teázó a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnál – 2015. március

Beszámoló

2015. március 11-én tartottuk meg a közös találkozót. Ezen a találkozón az egészségügyben dolgozó szociális munkások és orvosok és ápolók – gyógyító csapattagok - tartottak egymás között szakmaközi megbeszélést. Megismerkedtünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat két helyszínével - I. Bem rkp. 28. és I. Feszty Árpád utca 6-8. - , azok tevékenységével.

Bemutatásra kerültek az épületek, azok elosztása az ellátási struktúrák függvényében, valamint annak tükrében, hogy mely részlegeken kikkel milyen módon foglalkoznak, meddig maradhatnak az intézményegysége lakói.

A Batthyányi téri épületben mûködik egy 16+10 (krízis idõszakban) fõs lábadozó. Ezt meghaladóan egy OEP által finanszírozott 3 ágyas megfigyelõ szoba is része az ellátási struktúrának. Az elsõ emeleten klasszikus idõsotthon található, míg a második emelet a közép-magyarországi régió, valamint országos központ adminisztratív egységeit hivatott szolgálni. A 24 órás háziorvosi rendelõ, diszpécser szolgálat (csak a krízis idõszak alatt mûködik) és 10 fõ éjszakai befogadására szolgáló „elsõ befogadó”, (ami szintén csak a krízis idõszak alatt mûködik) az épület földszintjén kapott helyet.

A Feszty Árpád utcai komplexumban egy 40 férõhelyes lábadozó, nappali melegedõ, éjjeli menedékhely (a téli idõszakban idõszakos krízis férõhelyekkel kiegészítve), valamint az észak-budai utcai gondozó szolgálat telephelye található.

Elhangzott, hogy a tisztálkodás biztosított az ott lévõ személyek számára. Mosási lehetõségük is van, amelyet a szeretetszolgálat munkatársai végeznek. Csoportfoglalkozások, terápiás beszélgetések igénybevételére van mód. Napi háromszori étkezés biztosított az ellátottak számára, amiben a lábadozóként mûködõ részlegek figyelembe veszik azok étkezési szokásait, akik különbözõ diétára (cukros, tejmentes, laktózmentes) szorulnak, valamint teljes gyógyszerellátás szolgálja a rehabilitációt.

Ezenfelül biztosított az intézményekben: • 24 órás orvosi jelenlét • Gyógyszerkiadás, felírás, egyeztetés más szakellátással • Pszichiáter és belgyógyász szakorvos biztosított az ellátottak részére • Az ügyfelek szállítása egészségügyi intézményekbe stb.

Az egészségügyi és lábadozó szolgáltatások mûködését Dr. Berta Izabella fõorvos, (intézményvezetõ a Bem rakpart), valamint Alagi Szilárd (Feszty Árpás úti intézményvezetõ) mutatták be. Az intézményben lehetõségük van az ott lévõ klienseknek, olvasni, televíziót nézni, internetezni, személyes segítõ beszélgetéseket igénybe venni. Irataik pótlásában, jövedelemhez juttatásban a szociális munkás segít, és lebonyolítja az összes szükséges adminisztrációt ezzel kapcsolatban. Az lábadozói attribútummal rendelkezõ intézmények ellátottjainak korösszetételét tekintve többnyire idõs, egészségügyi állapotukat figyelembe véve halmozottan súlyos egészségügyi problémával küzdõ lakókat látnak el. A szociális munka egyik fõ célja, hogy már egy biztosabb tartósabb ellátási rendszerbe juttassa az ügyfeleiket.

Az intézmény munkatársai igyekeznek úgy eljárni az ellátottak gondozása során, hogy egészségügyi állapotukat folyamatosan figyelemmel kísérik. Fontos cél az egészségügyi állapotukban bekövetkezõ javulás elérése, annak hiányában szinten tartása, az állapotrosszabbodás késleltetése, visszafordíthatatlan prognózis esetén a lehetõ leghosszabb ideig tartó minõségi élet biztosítása. Az elhangzottak szerint az intézményekbe leggyakrabban az alábbi helyekrõl kerülnek be az ellátottak:

• MMSZ 24 EÜ Centrum, • UGSZ (északi – déli csoport.), • kórházak

A kerek-asztal beszélgetésen témaként megjelentek a napi nehézségek az ellátó rendszer hiányosságairól. Saját eset tapasztalatok megosztására is sor került, valamint annak eljárási módjának kiértékelése is megtörtént. Orvos és szociális munkás nézeteinek hasonlóságai, annak gyakran markáns különbségeire való figyelemfelhívás is történt. Összességében, hasznos, tanulságos volt a találkozó, új információkkal szolgált. Megismerési lehetõséget adott arra nézve, hogy a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hogy épül fel szervezetileg, valamint hogyan mi módon mûködik. Arra is nagyon jó volt a találkozó, hogy más intézményben lévõ szakemberekkel személyes találkozást biztosítson így egy közvetlenebb személyesebb kapcsolat kialakítását segítette elõ, hiszen a mindennapokban gyakran csak telefonon keresztül tudunk egymással értekezni. A személyes ismeret rugalmasabb és módszertanilag gyakorlatiasabb szociális munkára ad lehetõséget.

Nagyon jól kijött a találkozó alkalmán az orvosi és a szociális munka szemléletmódjában fellelhetõ különbség, ami azt gondoljuk nem gond, sõt valaminek a kezdete is lehet. Ha ilyen és hasonló találkozókra meghívást kapnának más szakemberek is, akik szintén kapcsolatban vannak hajléktalan személyekkel, pozitív irányba tolódhatna a professzionális segítés. Azt gondoljuk, hogy egy komplex szakmai megközelítés, probléma felvetés, valamint megoldási lehetõségek indítják el az igazi professzionális szociális munkát. Mindez hozzásegítheti a szakmát a nagyobb elismeréshez, hiszen különbözõ terület nézetei kerülnének megvitatásra egy asztalnál.

Budapest, 2015. 03.19. A beszámolót készítették a BMSZKI Szabolcs Krízis részleg szociális munkásai:

Tamás Orsolya és Vári-Hegedûs Olga

Személyes vélemények a résztvevõktõl:

„Mindenképpen szimpatikus az a hozzáállás, az az alázat, amellyel az ott dolgozók ellátják feladatukat. A hajléktalan emberekkel való foglalkozásuk példaértékû, mint ahogy az is, ahogy ezt a társadalmi problémát kezelik, és a lehetõségeikhez mérten megpróbálnak segíteni. Nyilvánvaló, hogy a társadalom peremére szorult emberek elfogadását, segítését a Máltai Szeretetszolgálat szellemiségéhez méltó végzik.” - fõápoló „Az EüDSzM szervezésében részt vettem a MMSz Feszty út és Batthyány téri intézménylátogatáson, ahol hajléktalan emberekkel foglalkoznak. Mindig izgalmas, amikor olyan emberrel lehet találkozni, akinek a hangját évek óta halljuk, s végre láthatjuk az arcát. Továbbá az is fontos, hogy megismertem a helyszínt, s akár a betegnek, akár az orvosnak el tudom mondani, hogy ott milyen feltételekre tud számítani. Azt gondolom, hogy itt a szemlétet kicsit másabb, mint a fõváros hasonló intézményeiben. A cél, hogy a beteg megfelelõ ellátást kapjon, az egységes. A látottak és az elmondottak alapján fõ irányvonaluk, amit következetesen tartanak, az emberek oly módon történõ segítése, hogy meg tudjanak állni a saját lábukon, önmaguk ellátására képesek legyenek. Emiatt hosszabb idõ töltenek ezen intézményekben, de nagyobb esélyt kapnak az életminõség javítására. Mindehhez természetesen az egyén szempontjai, hozzáállása, egészségi állapota meghatározó.” - kórházi szociális munkás

Letölthető anyagok